Krenten uit de pap door privéklinieken

Er komen steeds meer privéklinieken in de zorg. De klinieken richten zich in eerste instantie vaak op niet-noodzakelijke medische zorg, zoals plastische chirurgie. Vaak maken goede specialisten, uit gewone ziekenhuizen, de overstap. Zij zijn de bureaucratie in de reguliere zorg zat en willen in een prettiger omgeving werken.

Omdat zij de bevoegdheden en vaardigheden in huis hebben, richten de klinieken zich daarom ook steeds meer op de medische zorg en vooral op de veel voorkomende zorg zoals  staar-, knie- en heupoperaties e.d. Doordat zij in feite de krenten uit de pap halen, blijft er voor de reguliere zorg de complexere zorg over. Uit onderzoek blijkt dat patiënten en medewerkers uit de reguliere zorg deze ontwikkeling afkeuren (-3) en dat klanten en medewerkers van privéklinieken juist zeer tevreden zijn (3).

Doordat privéklinieken steeds groter worden en meer disciplines in huis halen, is er een steeds grotere noodzaak om goed naar het organisatiemodel te kijken. Bij startende privéklinieken is het eigendom en het management vaak in handen van twee of drie specialisten van één specialisatie. Bij groeiende organisaties leidt dit model tot veel problemen. Daar waar dit probleem wordt onderkend en onderzocht, wordt dit door de medewerkers goed gewaardeerd (2).