Regeldruk in de zorg verlagen

Beter nog dan het schrappen van onnodige regels, is het voorkomen dat de onnodige regels überhaupt worden ingevoerd Dat vindt Henk Nies: “Hiermee zijn wij de afgelopen jaren als kenniscentrum bezig geweest. Onder andere in het ‘Experiment regelarme instellingen’ (ERAI) en in het programma ‘Keep It Simple and Short’ (KISS).

In het kader hiervan zijn we bij instanties als de zorgkantoren of de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) langs geweest om te kijken welk beleid onnodige administratieve lasten creëert. Overigens is de neiging om nieuwe regels in te voeren overal terug te vinden in de zorg, op ieder niveau. De neiging om protocollen of afvinklijstjes te maken zit diep. We moeten met z’n allen ook werken aan bewustwording en cultuurverandering.

Over het algemeen is het zo dat als je een regel beter begrijpt, je hem beter kan toepassen. Ter illustratie noem ik de discussie over de handtekening onder het zorgplan. Bij veel instellingen wordt de cliënt bij iedere wijziging van het zorgplan weer om een nieuwe handtekening gevraagd, maar, als je terug redeneert naar waar ooit die regel vandaan kwam, begrijp je dat het zorgkantoor vooral wil weten of de zorgplannen ook echt samen met de cliënt zijn gemaakt. Daar kun je prima afspraken over maken zonder steeds die administratieve handeling van een handtekening. Dat is beter voor alle betrokken. Als je met elkaar de regel niet snapt: dan Schrappen!”

(Ont)regel de zorg

Over het startende programma (Ont)regel de langdurige zorg zegt adviseur Else Stapersma: “Het faciliteren van professionals en organisaties in het verminderen van regeldruk staat centraal in dit programma, met uiteindelijk hoger doel meer tijd voor de cliënt (3) en meer werkplezier voor professionals (3).

DIY-planning

Het plannen van afspraken kost nu veel tijd. Vaak is dit zelfs de belangrijkste taak van medisch assistenten. Bij een aantal zorginstellingen zien we dat de logica achter deze planningen door kunstmatige intelligentie wordt overgenomen. Hierdoor is het mogelijk de patiënten zelf de afspraken te laten maken. Zowel patiënten (3) als medewerkers (3) waarderen deze manier van plannen zeer.