Registreren en opslaan van patiëntgegevens

Hangmappen

In het verleden werden gegevens van patiënten opgeslagen in kilometerslange archiefkasten in hangmappen. Nadeel was dat de informatie niet door twee specialisten tegelijk bekeken kon worden en dat dit altijd binnen de instelling bleef. De huisarts had zijn eigen systeem en dat gold ook voor het ziekenhuis, de fysiotherapeut en ga zo maar door. Hierdoor werden er veel fouten gemaakt en was er veel dubbel onderzoek. Wat al helemaal niet gebeurde, was integraal onderzoek op basis van al deze gegevens.

Digitaal opslaan op lokale database

Een logische stap met de intrede van de computer was om alle gegevens digitaal op te slaan op een systeem dat binnen de instelling werd gebruikt. Voordeel was dat er makkelijker gegevens konden worden opgeslagen en vooral teruggevonden. Verschillende specialismen konden nu makkelijker informatie uitwisselen en keken naar hetzelfde dossier. Bleef nog wel het probleem dat deze informatie niet digitaal uit te wisselen was met externe partijen, zoals bijvoorbeeld de huisarts. We treffen deze situatie nu nog steeds vaak aan. Informatie wordt nog steeds per brief of fax uitgewisseld. Pogingen om dit per e-mail te doen stranden vaak op beveiligingsproblemen.

Interfacen databases

Een volgende stap is het uitwisselen van gegevens per interface. Sommige partijen in een regio kiezen daar al voor. Daar waar twee of meer lokale partijen deze interface hebben gerealiseerd, wordt het door de patiënten zeer gewaardeerd (3). Voor de medewerkers bij deze partijen is het ook zeer prettig (3). Omdat er minder papier wordt gebruikt, is dit ook enigszins gunstig voor het milieu (1).

Gegevens in de cloud

Het opslaan van alle gegevens in databases in de cloud zou het in theorie makkelijker moeten maken om gegevens uit te wisselen. Hoewel sommige partijen hiertoe zijn overgegaan om voorbereid te zijn op de toekomst, komen hier wel veel veiligheidsvraagstukken kijken. Daarnaast zijn veel andere partijen nog niet zover en is standaardiseren van de gegevens een probleem. Klanten en medewerkers merken overigens niets van een migratie naar de cloud (0). Hen maakt het niets uit, zolang de gegevens maar goed gedeeld kunnen worden. Techneuten worden overigens niet echt gelukkig (-2) van deze migraties naar de cloud, het is veel van hetzelfde. De zorginstellingen worden in hun rol van klant wel erg blij (3) van deze projecten, omdat dit voor de toekomst veel mogelijk maakt.

Landelijk EPD

Het ligt natuurlijk voor de hand om één landelijke database te maken met alle elektronische patiëntendossiers. Dit is geprobeerd met het EPD-project, maar jammerlijk mislukt. Sinds 2011 is er een wildgroei aan initiatieven, maar komt er geen landelijk systeem van de grond. Als een dergelijk project wel zou slagen, dan levert dit aan alle kanten tevreden mensen op: klanten (3) en medewerkers in de zorg (3). Bovendien zou dit een enorme boost geven aan het netwerk (3).