Business Model Navigator (EN).pdf
In dit artikel tref je een overzicht aan met meer dan 50 businessmodellen, c.q. verdienmodellen. Zoals je hieronder kan zien, worden er door de tijd heen verschillende modellen gebruikt en komen er steeds meer bij.
Vooral het freemium-model en de abonnementsvorm worden tegenwoordig steeds meer toegepast. Onder de afbeelding worden deze verder toegelicht.
Bij het Freemiummodel wordt de dienst gratis weggegeven. Gratis is echter natuurlijk nooit echt gratis. In veel gevallen is slechts een beperkte dienst gratis en moet je alsnog betalen als je de hele dienstverlening wilt gebruiken. Vaak is de basisdienst zo uitgekleed, dat je er eigenlijk niets aan hebt. Een andere vorm is het gratis gebruiken van de dienst, in ruil voor data. Aan die data wordt het geld verdiend; vaak om gericht reclame te kunnen verkopen of, in de gezondheidszorg bijvoorbeeld, om betere analyses en diagnoses te kunnen doen. Het geld wordt dan verdient door nieuwe behandelmethodes of medicijnen op de markt te brengen.
Vroeger had je alleen een abonnement op de krant en de trein, tegenwoordig worden we steeds meer verleid om abonnementen te nemen: op het rijden van een auto, een fiets, gebruik van software, het gebruiken van een wasmachine thuis, etc. In de zorg worden ook abonnementen afgesloten. Bijvoorbeeld voor het regelmatig scannen en analyseren van plekjes op de huid. Deze abonnementen leveren voor de dienstverleners een constante zekere stroom van inkomsten op. Juist hierdoor is dit businessmodel zo populair. Dit gaat samen met een afnemende behoefte van klanten op bezit en een behoefte alleen te betalen voor het gebruik. Wel is het zo dat veel klanten te veel abonnementen slecht waarderen (-3). Ze raken het overzicht kwijt. Vaak is het ook zo dat aanbieders met het abonnementenmodel direct gaan leveren aan de eindklant en hiermee hun huidige partners voor het hoofd stoten (-3).
Een ander businessmodel dat aansluit bij het ‘alleen maar betalen voor het gebruik’ is het betalen ‘per tik’. Door de digitale dienstverlening is het zeer makkelijk geworden om af te rekenen voor het digitale gebruik. Er wordt dan automatisch maandelijks of direct afgerekend.