Online platforms verstoren vaak bestaande markten

Online platforms verstoren vaak de bestaande markten, ze zijn disruptief. Soms wordt zelfs de hele markt op z’n kop gezet. Denk daarbij hoe we tegenwoordig allemaal muziek luisteren via streaming platforms als Spotify. En Netflix een aanzienlijk deel van de televisie-inkomsten heeft bemachtigd. Amazon en andere webshops hebben het de bestaande detailhandel heel moeilijk gemaakt.

Hoewel de privacy in de zorg natuurlijk nog veel belangrijker is dan in andere sectoren en er veel meer wettelijke beperkingen zijn, hebben de eerste platforms zich ook daar aangediend. Vaak gaat het dan nog wel om datasets die zich op een aspect richten. Denk daarbij aan dieet en gezondheid apps.

Een grote buitenlandse speler is in het gat gesprongen dat de reguliere zorgaanbieders laten liggen. Het biedt een platform waar alle data die gerelateerd is aan onze gezondheid kan worden opgeslagen. Iedereen kan een account aanmaken en daar zijn of haar data heen uploaden. Met kunstmatige intelligentie wordt vervolgens van alles geanalyseerd. Hoe meer data het systeem verzameld, hoe betere analyses er gemaakt kunnen worden. Het gaat niet alleen om data uit officiële onderzoeken, maar ook alle data die verzameld wordt door de DIY apparatuur die iedereen tegenwoordig in huis heeft: smart watches, stappentellers, weegschalen, bloeddrukmeters, etc.

Alle aanbieders in de zorg kunnen zich abonneren op doorverwijzingen en diagnoses uit het systeem. Mensen met een account worden, als daar aanleiding toe is, doorverwezen naar de aangesloten zorgaanbieders.

Uit onderzoek blijkt dat de markt nog niet klaar is voor een platform als dit. Potentiële klanten hebben zeer weinig vertrouwen in de veiligheid van het systeem en wat de aanbieder nog meer met de data gaat doen(-3). Ook de zorgaanbieders zijn zeer argwanend (-3). Het spreekt vanzelf dat partijen die gaan samenwerken met het platform zich niet populair maken bij hun bestaande netwerk (-3)