Steeds meer samenwerken over de organisatiegrenzen heen
Er is geen organisatie meer die alles alleen kan. Samenwerken over de grenzen van de eigen organisatie wordt steeds belangrijker. En dat op een flexibele manier. Niet met jarenlange samenwerkingsovereenkomsten, maar op basis van korte projecten. Projecten die een vervolg kunnen krijgen bij succes en als de samenwerking bevalt.
Het wordt dus steeds belangrijker om te bouwen aan je netwerk en te zorgen dat je bij het volgende project ook weer wordt gevraagd om mee te doen. Daar is het wel zo dat samenwerken makkelijk klinkt, maar in de praktijk vaak erg lastig is. Naast het feit of je elkaar functioneel aanvult, spelen er ook allerlei culturele aspecten en het feit of het gewoon klikt. Natuurlijk speelt vertrouwen ook een grote rol. Bij een goede samenwerking is het dan ook minder van belang of het project een succes is, maar meer hoe de manier van samenwerking is geweest.
Bij samenwerking met een andere partij in een klant leverancier relatie bouw je minder aan je netwerk (1), dan als je als partners samenwerkt (2). Als deze samenwerking intensief is, zoals bij het samen verbeteren van het proces over de organisaties heen, of als je met meerdere partijen samenwerkt, dan bouw je nog sterker aan je netwerk (3).