Balans investeren en oogsten
Bij start-ups en scale-ups is het gebruikelijk dat er de eerste jaren alleen maar wordt geïnvesteerd. Het kapitaal om te groeien wordt vaak geleend of er worden investeerders aangetrokken. In sommige gevallen wordt het bedrijf succesvol verkocht, veel bedrijven overleven niet, maar er is ook een deel dat op een gegeven moment de ontwikkelde diensten en producten kan gaan verkopen.
Een sector waar dit bijvoorbeeld speelt zijn de databedrijven. Er is de afgelopen jaren erg veel geïnvesteerd, maar nu is het tijd voor meer balans tussen de investeringen en de inkomsten. Een onderzoek naar het beste businessmodel is zeer waardevol, maar levert in eerste instantie financieel niets op. Klanten en medewerkers merken hier niet zo veel van (0).
Abonnementenmodel
Vaak wordt er tegenwoordig gekozen voor het leveren van digitale diensten via een abonnement. Dit zorgt voor een continue stroom van inkomsten en geeft ruimte voor verdere ontwikkeling. Hoewel dit model voor databedrijven en softwareontwikkelaars een gunstig model lijkt, wordt dit door een grote groep klanten steeds minder gewaardeerd (-3). Zij zijn bang ergens aan vast te zitten voor langere tijd, terwijl ze nog niet zeker weten of ze veel gebruik gaan maken van de dienst. Daarnaast worden traditionele samenwerkingspartners vaak buitenspel gezet als de dienst direct aan de eindklant wordt geleverd. Natuurlijk is dit slecht voor het netwerk (-3).